Hoe ontstaat een bovenmatig verloop van goede medewerkers?

Je hoort managers regelmatig klagen over het hoge verloop bij goede medewerkers. Logisch dat ze klagen want met het vertrek van goede medewerkers verdwijnt de kennis en inzet uit het bedrijf. De vacature invullen is weer een kostbare en tijdrovende aangelegenheid. Dat medewerkers vroegtijdig vertrekken heeft meerdere oorzaken. Vaak is het een gevolg van een verkeerd geschetst verwachtingspatroon bij het aannemen. Een andere belangrijke oorzaak is een slechte relatie met de manager, waardoor met name de goede medewerkers vroegtijdig vertrekken.



​Er zijn echter meerdere reden aan tegeven en ik zal de meest voorkomende redenen verder in deze blog aanstippen. Het selecteren van nieuwe medewerkers verloopt vaak niet zorgvuldig genoeg en dat is de meest belangrijke oorzaak van een vroegtijdig vertrek van een nieuwe medewerker. De kennis en ervaring van een kandidaat wordt meestal wel goed bekeken en ook besproken. Voor de ambitie en de karakterstructuur van de medewerker is in de regel veel te weinig aandacht. Het matchen met de ambitie en cultuur van het bedrijf gebeurt ook nauwelijks. Gevolg hiervan is dat na enige tijd irritaties ontstaan en dat is meestal het begin van het eind. Een tweede belangrijke oorzaak voor vroegtijdig vertrek is het niet juist omgaan met de medewerkers. De medewerkers krijgen vaak het gevoel dat ze niet worden gewaardeerd voor hun bijdrage en hun goede en harde werken. Een schouderklopje van tijd tot tijd doet vaak wonderen. Ook communiceren en actief aan medewerkers vragen waar zij gelukkig van worden zorgt voor een goede verstandhouding.

Goede medewerkers worden vaker ingezet voor speciale klussen. De kans dat ze daardoor te veel worden gebruikt om over te werken is dus groot. Dit is een van de grootste valkuilen voor managers en een belangrijke reden waarom medewerkers een bedrijf verlaten. Het evenwicht tussen de productie van een medewerker en de betrokkenheid met een medewerker is vaak uit balans. Managers die echt begaan zijn met de medewerkers behalen vaak betere resultaten. Medewerkers zetten zich niet in voor iemand die niet oprecht geïnteresseerd is en uitsluitend het werk boven alles stelt.

Managers beloven ook vaak dingen die ze achteraf niet waar maken. De medewerkers krijgen dan het idee dat wanneer iets is afgesproken dit eigenlijk niets voor stelt en zij gaan daarnaar handelen. De onvrede bij goede medewerkers ontstaat ook wanneer er geen verschil wordt gemaakt tussen goede en minder goede medewerkers. Wanneer de waardering, salariëring en promotiekansen hetzelfde liggen voor de beide groepen dan vragen goede medewerkers zich al gauw af waar ze het allemaal voor doen.

Goede medewerkers raken tevens gedemotiveerd wanneer ze worden beknot in de werkzaamheden waar ze zelf warm voor lopen. Managers denken dat de productiviteit van een medewerker afneemt wanneer ze dit doen maar het tegendeel is waar. Medewerkers worden productiever naarmate ze het werk wat ze leuk vinden naast hun reguliere werk kunnen doen. Het stimuleren van creativiteit doet wonderen want medewerkers willen graag dingen verbeteren. Ze zijn constant op zoek naar hoe iets makkelijker, beter, sneller, leuker of mooier kan. Medewerkers moeten worden ondersteund in hun ontwikkeling door met ze in gesprek te blijven over het werk en ze feedback te geven over dingen die goed gaan.Ook gesprekken over dingen waar ze zich in kunnen verbeteren worden door goede medewerkers zeker gewaardeerd.

Als manager moet je een goede medewerker regelmatig uitdagen om dingen te realiseren die onmogelijk lijken. Wanneer goede medewerkers namelijk uitsluitend bezig zijn met hetzelfde routinematige eenvoudige klusje dan vervelen ze zich gauw. Een goede manager zet uitdagende doelen neer waarbij mensen geprikkeld worden om naar oplossingen te zoeken die niet in hun comfortzone liggen.

Wanneer je wil dat goede medewerkers bij je blijven dan is het belangrijk dat je nadenkt over hoe je ze moet behandelen. Het is minstens net zo belangrijk om medewerkers te vinden die bij jou en bij het bedrijf passen. Vanwege tijdsgebrek krijgt dit vaak niet voldoende aandacht met als gevolg een valse start. Verschillen in het verwachtingspatroon van zowel de kandidaat als de manager leiden dan vaak tot conflicten. Dit manifesteert zich niet direct maar ontstaat meestal pas wanneer de kandidaat is ingewerkt. Een gedegen werving en selectie traject had dit kunnen voorkomen maar waarom gebeurt dit dan niet? Bij veel bedrijven zie je dat HR-afdelingen veel tijd nodig hebben voor het bestaande medewerkersbestand. Voor het werven en selecteren van nieuwe medewerkers is dan vaak te weinig tijd en daardoor wordt het proces te snel doorlopen met alle gevolgen van dien.

Het werven en selecteren van goede medewerkers die passen bij een organisatie is gespecialiseerd en tijdrovend werk. Bij bedrijven ontbreekt de tijd maar ook vaak de kennis om een dergelijk proces goed te laten verlopen. Steeds meer bedrijven zien daarom de noodzaak in van het werken met een professioneel werving & selectie bureau om aan de juiste medewerkers te komen.

Henny van Beek                                                Voor meer informatie bel: 0622340831 

De Horeca-cao wish-list
Search Kandidaten met Teamviewer
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zondag 17 november 2019

© 2018 24People | Algemene Voorwaarden | Privacy Statement | Webdesign Wisedesigners.nl